Пратите активности Управе за дигиталну агенду на Твитеру и Фејсбуку

Ministarstvo za telekomunikacije i informaciono društvo

Опремање дигиталних кабинета Галерија слика Дигитални час
Зборник радова програма "Дигитални час"
Подаци о раду
   
Тип кабинета Божићни обичаји
Разред у ком се реализује наставна јединица 8. разред
Наставни предмет Свакодневни живот у прошлости
Наставна јединица Божићни обичаји
Време за реализацију наставне јединице 3 школска часа
Предмети у корелацији (уколико такви постоје) Српски језик-5.разред-Зимске обредне песме Историја-6.разред-Досељавање Словена Музичка култура-7.разред-Обредне песме (Коледарске)
   
   
Фајл са описом тока часа tok casa-bozicni obicajii.doc
Фајл који представља прилоге рада prilozi za digitalni cas- bozicni obicaji.zip
Опис рада
ОПИС РАДА БОЖИЋНИ ОБИЧАЈИ Прошлост не припада само владарима,војсковођама и државницима, већ и обичним људима-женама, мушкарцима и деци, а њихове животе можемо упознати само истраживањем њихове свакодневнице. Ако прелистамо странице Обичајног календара открићемо да готово ниједан дан није безимен и да је сваки пропраћен одређеним обичајима. Ово богатство обичаја сведочи о племенитости живота и треба да буде наш понос. Потребно је збацити са наших обичаја атрибуте примитивности и застарелости јер су они саставни део српског имена и њиховим одбацивањем поништавамо сопствени индентитет. Циљ изучавања предмета свакодневни живот у прошлости јесте проширивање знања из области опште културе и оспособљавање учеика да упознавањем са начином живота људи у прошлости боље разумеју свет и време у коме живе и развију свест о континуитету и разноврсности историјских појава и процеса. Ученици би требало да науче да сагледају себе у односу према другима. Свакодневни живот Срба од краја 19. до краја 20. века је тематска област изборног предмета Свакодневни живот у прошлости и наставним програм је предиђена у 8.разреду. Овај узраст је веома захвалан за обраду Божићних обичаја јер представља спој краја основног образовања, кроз систематизацију и рекапитулацију синкретичног обредног стваралаштва које је могуће демонстрирати корелацијом са српским језиком(Зимске обредне песме се обрађују у 5. разреду), историјом (Словени се изучавају у 6.разреду), верскском наставом (У свим разредима) и музичком културом(у 7.разреду се изучавају Обредне песме), и средњошколског образоваља, ком представља увод као модел систематичног, тематског изучавања. Сетимо се свих празника који су веселили децу и породицу држали на окупу. Подсетимо се да су поклоне примали сви који се браком не вежу, а не само они до 10-те године као данас. Божићу се радује и старо и младо, и мушко и женско. На неколико недеља пред Божић и неколико недељ након Божића траје свечано празнично расположење. У кућама се осећа тихо празнично блаженство, па се у таквим приликама људи мире јер праштају једни другима.. Цео народ постаје једна душа. Ове празнике прате разни обичаји и веровања којима је циљ радост и призивање берићета у дому, тору и пољу. Овај рад представља један начин изучавања ове наставне јединице, а плод је сарадње са драмском секцијом чији сам руководилац и употребе методе сценске комуникације. За успешну реализацију неопходан је рачунар ради емитовања презентације по групама и јавни наступ луткарске представе крајем првог полугодишта.Представа омогућава јавно извођење у које је укључен цео колектив као извођачи или посматрачи. И једни и други се упознају са текстовима, сценом, сценографијом, костимима, песмама, маскама. Деца мотивисана исечцима представе, а захваљујући информационим технологијама, посредством лутке бивају увучена у делић поетског имагинарног света, а престанком игре враћају се у стварност обогађени новим искуствима, знањима и осећањима. Драматизацијом и луткарском импровизацијом обичаји везани за Божић постаће јаснији ученицима, а њихов уметнички доживљај целовитији. Тиме ће се развити свест о припадности култури и традицији свог народа. Употреба информационих технологија у настави омогућава да се садржаји из прошлости изводе и у садашњости. Снимак представе и његова обрада и облоковање омогућавају да једном уложени труд буде употребљен за мотивацију небројено пута у раду појединца, али и у раду свих заинтересованих колега. Неговање естетског и националног духа на један савремен начин ефикасно доприноси збацивању атрибута примитивности и застарелости са наших народних обичаја који су састави део српског имена. Наши обичаји су наше богатство које смо од предака наследили и за потомств поносно сачували да се у трајању не бисмо загубили.
   
Подаци о ауторима рада
  Име и Презиме Општина Mesto Школа
1. Јасмина Пивнички
НОВИ САД - ГРАД 21000 Нови Сад О.Ш. ПРИ ГИМНАЗИЈИ ЈОВАН ЈОВАНОВИЋ ЗМАЈ